Ruchy Pokémonów (ang. moves) to przedewszystkim ataki, których używają poszczególne Pokémony w walkach w Gymach. Ruchy dzielą się na ataki i pozostałe. Ataki Pokémonów podobnie jak Pokémony posiadają własne typy, które nie muszą koniecznie odpowiadać typowi Pokémona, który posiada dany ruch.

Z ruchami wiąże się również, ukryta statystyka STAB, czyli bonus do ataku, jeżeli typ używanego ruchu jest taki sam jak typ Pokémona, który ten ruch posiada i go używa.

Ataki

Ataki Pokémonów (ang. attacks) to ruchy, które w Pokémon wykonuje w walce, aby zadać obrażenia przeciwnikowi i obniżyć jego HP. Ataki z kolei dzielą się na ataki szybkie (ang. fast moves lub quick moves) i ataki specjalne (ang. special moves lub charge moves).

Szybkie ataki

Szybkie ataki, to takie, których Pokémon używa w walce w Gymie, gdy gracz naciska na niego palcem w walce. Aktualnie w grze istnieje 42 szybkich ataków.

Ciągłe powtarzanie szybkiego ruchu powoduje ładowanie się paska energii informującego o gotowości użycia ruchu specjalnego.

Ruch Transform również należy według mechaniki gry do szybkich ataków i posiada typ normalny, jednak nie można go określić jako atak ze względu na brak zadawanych obrażeń.

Lista szybkich ataków 
Nazwa ruchu Typ ruchu Moc ataku
Acid 10
Bite 6
Bubble 25
Bug Bite 5
Bullet Punch 10
Confusion 15
Cut 12
Dragon Breath 6
Ember 10
Feint Attack 12
Fire Fang 10
Frost Breath 9
Fury Cutter 3
Ice Shard 15
Karate Chop 6
Lick 5
Low Kick 5
Metal Claw 8
Mud Shot 6
Mud Slap 15
Peck 10
Poison Jab 12
Poison Sting 6
Pound 7
Psycho Cut 7
Quick Attack 10
Razor Leaf 15
Rock Smash 15
Rock Throw 12
Scratch 6
Shadow Claw 11
Spark 7
Splash 0
Steel Wing 15
Sucker Punch 7
Tackle 12
Thunder Shock 5
Vine Whip 7
Water Gun 6
Wing Attack 9
Zen Headbutt 12

Ataki specjalne

Ataki specjalne to takie ataki, których Pokémon może użyć w czasie walki, gdy gracz naciśnie dłużej na ekran gdy pojedyncza część pasku energii ataku specjalnego będzie wypełniona. Aktualnie w grze istnieją 83 specjalne ataki.

Pasek energii informujący o gotowości użycia ataku specjalnego znajduje się podczas walki w lewym-górnym rogu ekranu zaraz pod paskiem HP walczącego Pokémona.

Lista ataków specjalnych 
Nazwa ruchu Typ ruchu Moc ataku Części paska energii
Aerial Ace 30 4
Air Cutter 30 4
Ancient Power 35 4
Aqua Jet 25 5
Aqua Tail 45 2
Blizzard 100 1
Body Slam 40 2
Bone Club 25 4
Brick Brake 30 3
Brine 25 4
Bubble Beam 30 4
Bug Buzz 75 2
Bulldoze 35 4
Cross Chop 60 1
Cross Poison 25 4
Dark Pulse 45 3
Dazzling Gleam 55 3
Dig 70 3
Disarming Voice 25 5
Discharge 35 3
Dragon Claw 35 2
Dragon Pulse 65 2
Draining Kiss 25 5
Drill Peck 40 3
Drill Run 50 3
Earthquake 100 1
Fire Blast 100 1
Fire Punch 40 3
Flame Burst 30 4
Flame Charge 25 5
Flame Wheel 40 4
Flamethrower 55 2
Flash Cannon 60 3
Gunk Shot 65 1
Heat Wave 80 1
Horn Attack 25 4
Hurricane 80 1
Hydro Pump 80 1
Hyper Beam 120 1
Hyper Fang 35 3
Ice Beam 65 2
Ice Punch 45 3
Ice Wind 25 5
Iron Head 30 3
Leaf Blade 55 2
Low Sweep 30 4
Magnet Bomb 30 4
Megahorn 80 1
Moonblast 85 1
Mud Bomb 30 4
Night Slash 30 4
Ominous Wind 30 4
Petal Blizzard 65 2
Play Rough 55 2
Poison Fang 25 5
Power Gem 40 3
Power Whip 70 1
Psybeam 40 4
Psychic 55 2
Psyshock 40 3
Rock Slide 50 3
Rock Tomb 30 4
Scald 55 3
Seed Bomb 40 3
Shadow Ball 45 3
Signal Beam 45 3
Sludge 30 4
Sludge Bomb 55 2
Sludge Wave 70 1
Solar Beam 120 1
Stomp 30 4
Stone Edge 80 1
Struggle 15 N/A
Submission 30 3
Swift 30 4
Thunder 100 1
Thunder Punch 40 3
Thunderbolt 55 2
Twister 25 5
Vice Grip 25 5
Water Pulse 35 4
Wrap 25 5
X-Scissor 35 3

Pozostałe ruchy

Unik

Unik (ang. dodge) to ruch, który nie zadaje obrażeń przeciwnikowi, a pozwala Pokémonowi na uniknięcie ataku przeciwnika.

Aby wykonać ten ruch, należy przesunąć palcem w lewą lub prawą stronę ekranu, co spowoduje, że Pokémon "odskoczy" w bok. Ruch ten będzie najefektywniejszy, gdy zostanie użyty w chwili gdy przeciwnik jest bardzo bliski zadania obrażeń naszemu Pokémonowi.

Ruch ten jest wykonywany tylko przez Pokémona, który aktualnie jest kontrolowany przez gracza i nie może go wykonać Pokémon, który broni Gymu.

Transformacja

Transformacja (ang. transformation) jest szybkim atakiem, który różni się od pozostałych. Jego moc ataku wynosi 0 i posiada ten ruch wyłącznie Ditto. Ruch ten pozwala Ditto przemienić się w Pokémona z którym aktualnie walczy i przybrać jego ataki oraz statystyki na czas walki w Gymie.

Główny artykuł:

Zestaw ruchów

Zestaw ruchów (ang. moveset) to para dwóch ataków, które posiada Pokémon. Każdy z Pokémonów może posiadać pewne ataki szybkie oraz ataki specjalne, jednak jeden Pokémon, może posiadać tylko po jednym z obu- ta kombinacja jest nazywana właśnie zestawem ruchów.

Zestaw ruchów to również jeden z paru aspektów, pod względem których gracz ocenia przydatność Pokémona w walce.

Zestawy ruchów przydzielane są Pokémonom losowo, również po wykonaniu ewolucji zestaw tych dwóch ataków jest losowy i nie ma czynnika, który wpłynął by na ruchy posiadane przez Pokémona.

Ciekawostki

  • Jeżeli użyty ruch zadaje przeciwnikowi 0.8 obrażeń, wyświetli się informacja "Not Very Effective!" (pol. Niezbyt wydajne!). Jeżeli ruch użyty przeciwko Pokémonowi zada 1.25 obrażeń, wyświetli się informacja "Super Effective!" (pol. Super wydajne!).
    • Jest to zależne od danego typu ruchu używanego przeciwko Pokémonowi z danym typem. Zależność między ruchami znajduje się w spisie typów tutaj.

Więcej z Fandomu